II. pilier – IFP objavil Ameriku

30. marca 2019, daniel, Nezaradené

Koľko asi peňazí stálo daňových poplatníkov vyhotovenie analýzy a návrhov na odporúčanú tzv. predvolenú práve aktualizovanú stratégiu dôchodkového sporenia v II. pilieri?

 

Heuréka – našiel som riešenie – zvolal Archimedes pri novom objave.

Sme zachránení, vykríkli včera novinári keď zvestovali túto bombastickú správu v médiách.

 

Nevedno koľko týždňov a mesiacov museli zamestnanci Jakub Fodor a Juraj Cenker z Inštitútu finančnej politiky MF SR stráviť nad analýzou a riešením tohto jediného, čiastkového, roky medializovaného problému.

Výsledkom ich práce je odkliatie takmer 80% (nesvojprávnych) sporiteľov II. piliera v Smerom zdanlivo zabarikádovaných nevýnosných dlhopisových fondoch. Tie údajne doposiaľ obrali sporiteľov o cca 1 miliardu eur.

 

V podstate sa ale jedná iba o riešenie mikro-problému spojeného s v súčasnosti celkovo neefektívnym sporením v II. pilieri, kde sporitelia odchádzajú do dôchodku aj po 15-tich rokoch sporenia s almužnou, ktorá nekompenzuje ani výslednú sumu, ktorú by bez sporenia dostali na dôchodok iba z I. piliera.

Boli podvedení a doplatili na dôveru v štátne inštitúcie a ich zástupcov – inak sa to nazvať nedá.

Určite týchto sporiteľov neuspokojí ani hrejivý pocit z uvedomenia si, že vstupom do sporenia svedomite kŕmili komerčné dôchodkové správcovské spoločnosti, banky, či životné poisťovne, ktoré sa na súčasný systém sporenia určite nemôžu sťažovať.

 

Netvrdím, že sa v tomto prípade nejedná o navrhnuté prospešné riešenie ale nerieši oveľa závažnejšie problémy nízkych úspor na dôchodok v dôsledku celkovo zle nastavených podmienok sporenia tak v II. ako aj III. štátom zriadenom sporiacom pilieri.

Tým pádom nerieši, ani ekonomické dopady z očakávanej krízy z nepriaznivého demografického vývoja, ani vplyv starnutia obyvateľstva, ani následky prijatého ústavného zákona o zastropovaní veku odchodu do dôchodku.

Teda nijako nerieši cca 140 miliardový deficit štátneho rozpočtu v blízkej budúcnosti a takmer isté vyplácanie oveľa nižších dôchodkov z I. piliera ako je tomu v súčasnosti. To je neodškriepiteľná realita.

 

Poviete si prečo to spomínam?

Čo má spoločné sporenie na dôchodok s očakávaným výpadkom peňazí na vyplácanie dôchodkov sociálnou poisťovňou?

Zdanlivo nič, v skutočnosti všetko.

Jediné známe riešenie uvedených problémov je veľmi úzko spojené práve so sporením na dôchodok.

Vyššie uvedení páni z IFP to dobre vedia.

Vedia to aj páni z RRZ (rada pre rozpočtovú zodpovednosť), ktorá vyčíslila dopady zastropovania dôchodkov a mesiace brojila za neprijatie tohto zákona, no nič neurobila pre hľadanie alternatív.

Vie o tom aj pán prezident, bývalý premiér, minister práce a jeho námestník z Hídu zodpovedný za sporenie. Vedia o tom aj politickí, opoziční a iní tzv. experti na dôchodkové sporenie.

Či čítali poskytnutý návrh možnej reformy sporenia, ktorý komplexne rieši nielen problémy neefektívneho  sporenia na dôchodok ale aj zamedzenie úpadku tejto krajiny je nanajvýš otázne.

Isté je iba to, že nik z nich nepohol ani prstom pre to aby preukázal alebo vyvrátil navrhnuté zmeny na základe uskutočnenia odbornej a objektívnej analýzy. Nič iné od nich žiadané nebolo.

 

Teda vážení občania, žite si tu ako chcete – odkázali vám hlavy pomazané.