Klientelizmus, korupcia? , svojvôľa . .. aj v kontrole

29. marca 2015, daniel, Nezaradené

 

Už bez hanby a verejne

 

23. marca 2015 prebehla na mestskej časti sídliska Dargovských Hrdinov v Košiciach – ľudovo pomenovanej Furča s 28 000 obyvateľmi voľba hlavného kontrolóra na obdobie šiestich rokov. Starosta stanovil a poslanci odhlasovali 100%-ný pracovný úväzok a mesačný plat 1 846 € !!!

Miestny úrad voľbu s niekoľko týždňovým predstihom oznámil na úradnej tabuli, svojej web stránke, ako aj v denníku Korzár. Po tejto rozsiahlej propagácii sa prihlásilo, resp. splnilo podmienky uchádzať sa o funkciu hlavného kontrolóra 9 uchádzačov. Potiaľ by bolo všetko v poriadku.

Prekvapenie nastalo pri zistení, že v čase voľby, ani starosta nevedel prítomným zdôvodniť neúčasť 4 prihlásených, vrátane predpokladaného favorita Petra Derevjaníka, Smeráckeho prednostu okresného úradu.

Nezúčastnení ale už iste vedeli, prečo sa nemá zmysel zapojiť do vopred zinscenovanej frašky.

Miestne zastupiteľstvo totiž ovláda starosta za Smer Jozef Andrejčák a 8 poslancov Smeru z 13 členného zastupiteľstva.

Po vystúpeniach kandidátov nasledovala tajná voľba.

Výsledok bol pre nezainteresovaných prekvapivý, avšak jednoznačný.

Ôsmimi platnými hlasmi z 12 prítomných poslancov voľby vyhrala 24 ročná študentka manažérstva zemských zdrojov na Fakulte baníctva, ekológie, riadenia a geotechnológií Technickej univerzity v Košiciach – Simona Hrabčáková. Zároveň sa stala najmladšou hlavnou kontrolórkou (obce – mestskej časti o veľkosti priemerného okresného mesta) v doterajšej novodobej histórii budovania demokracie na Slovensku.

Simona Hrabčáková

Simona Hrabčáková

Čím tak ohúrila dotyčných poslancov? To ponechávam bez komentára. Ani oni by to nevedeli racionálne vysvetliť. Určite sa tu nájde plno dobroprajníkov a permanentných oponentov, ktorí si nájdu dôvody, aby menovanej študentke dopriali nielen tých 1 846 €, ale aj 30% odmien, teda 2 400 €, ktoré jej možno po krátkom čase dobrosrdeční poslanci odhlasujú. Ak náhodou niekoho dráždi výška platu, tak nezúfajte, každým rokom sa valorizuje zo zákona. Veď sa stala funkcionárku miestneho úradu.

A keďže od 1. 4. 2015 bude zamestnaná na plný pracovný úväzok 37,5 hod. týždenne a nemá dokončenú školu, tak jej možno starosta preplatí zo štátom dotovaného úradu aj študijné voľno.

V reakciách diskutérov na články s danou tematikou, ktoré som čítal v iných médiách sa vyskytujú aj názory, že je potrebné aby nastúpila nová generácia a urobila konečne poriadok. Pýtam sa, akej to novej generácii, či buditeľke rána vlastne fandia? Tej, ktorá po vzore alebo za pomoci svojich rodičov bez hanby a akýchkoľvek zábran spadla do bahna novodobých intríg? Ktorej pojem, ako je morálka nič nehovorí a za svojím cieľom idú aj ľudovo povedané, cez mŕtvoly? Aký to vlastne poriadok majú dosadení študenti do podobných funkcií nastoliť, keď poriadne nevedia, ani čo a ani ako idú robiť?

Ak sa pohoršujete nad výškou platu, tak napr. v Nemecku má finančný kontrolór v priemere vyšší plat ako lekár a tí majú na naše pomery kráľovské platy. Prečo? Lebo dobrý kontrolór sa nenarodí, ani nevypiple za mesiac, rok a dovolím si tvrdiť, že ako samouk, ani za 6 rokov. Musí postupom času získať potrebné vedomosti a skúsenosti z praxe, školení a neustálym vzdelávaním. Musí sa vyznať v spleti množstva zákonov, ktoré sa neustále menia a vedieť ich aplikovať v praxi, keďže je jeho povinnosťou poukázať na nezákonné, nehospodárne a neoprávnené konanie jednotlivca alebo organizácie. Zistenia musí následne patrične zdokladovať a obhájiť, tak voči kontrolovanému subjektu, ako aj pri následnom správnom konaní, alebo odstúpení orgánom činným v trestnom konaní. Musí vedieť objektívne a nestranne preveriť sťažnosti a petície občanov, ktorí hľadajú spravodlivosť a dožadujú sa svojich práv na danom úrade. O tom, čo by mal vedieť aj priemerný kontrolór by sa dalo písať veľmi dlho, tak ako aj o tom prečo o kontrole ľudia na Slovensku málo vedia a počujú. Sčasti aj preto, že sú na takéto vysoko odborné miesta prijímaní podobní diletanti.

Kandidáti, ktorí sa dostavili v dobrej viere prezentovať svoje dlhoročné pôsobenie v kontrole, teda nadobudnutú odbornú a osobnú spôsobilosť, dúfajúc v spravodlivosť a nestrannosť voľby hlavného kontrolóra boli s najväčšou pravdepodobnosťou (tak ako sa to deje na mnohých obciach a mestách, čo je verejným tajomstvom) vopred odsúdení do role pajácov  a naivných hlupákov.

Paradoxom, resp. vrcholom ignorantstva a nepoučenia sa z chýb urobených v minulosti je, že táto mestská časť doposiaľ čelí obrovskej hanbe týkajúcej sa zlyhania kontrolného systému pri ochrane majetku mesta, keď exstarosta Furče z dotačných prostriedkov ministerstva výstavby a úveru Štátneho fondu rozvoja bývania preplácal fiktívne faktúry za neuskutočnenú výstavbu nájomných bytov v celkovej sume 76 miliónov korún (2,5 mil. €), za čo bol aj právoplatne odsúdený na 5 rokov väzenia nepodmienečne. Ak by sa kontrola vykonávala zákonným spôsobom, nič podobné sa stať nemohlo. Uvedenú čiastku aj v súčasnosti na úkor občanov tejto mestskej časti, v rámci ozdravného režimu v ktorom sa samospráva nachádza musí úrad postupne splácať.

Uznaním tohto bezprecedentného konania pri voľbe hlavného kontrolóra, ktoré je bohužiaľ legálne a právoplatné nastolilo vedenie mestskej časti precedens pre obdobné konanie vzťahujúce sa na všetky obecné a mestské úrady vrátane okresných a krajských miest. Od teraz si už môžu primátori, starostovia a nimi ovládaní poslanci bez morálnych zábran dosadzovať čerstvých maturantov, študentov vysokých škôl a ľudí, ktorí nemajú o finančnej kontrole a vnútornom audite ani páru do funkcií hlavných kontrolórov. Ak to prešlo bez ujmy jednému, tak prečo nie aj ostatným.

Uvedené konanie je iba ďalším dôkazom o tom ako politici, orgány moci a zákonodarné orgány tohto štátu v skutočnosti realizujú boj proti možnému korupčnému správaniu.

Hovorí sa, že ryba smrdí od hlavy.

Aj uvedený prípad iba potvrdzuje skutočnosť, kam až môže zájsť verejne proklamovaná a realizovaná politika klientelizmu víťaznou stranou, teda dosadzovania známych, príbuzných a iných politických nominantov na vedúce funkcie v štátnej, či verejnej správe a samospráve.